13.7.15

V čem a jak peru

Perete každý den? Já obden a i tak mám dojem, že je koloběh špinavého prádla k vyprání nekonečný. Můj manžel měl naštěstí báječný nápad a zakoupil pračku na šest kilo. Mrňavá by se u nás strhla. Model plně automatické pračky BEKO WMB 61042 PT, je pasován na jednoho z nejlepších kamarádů z řad domácích elektrospotřebičů od chvíle, kdy jsem začala prát a připravovat skříň s oblečením pro miminko. Program na odstranění zvířecí srsti je bonusem, který ulehčuje praní dek a přehozů na křeslo.


U kvality vyprání a životnosti pračky je důležité, jaký prací prášek používáte. Ne, nespustím ódu na Calgon, protože ho nepoužívám. Nepotřebuji jej. Mám osvědčený prací prášek. Protože ke mně dorazilo několik dotazů, jak vlastně peru (?), zde je krátký přehled:

  • Barevné prádlo (trička, košile, spodní prádlo, šaty/sukně)
Odměřím SA8™ Color Prací prášek na barevné prádlo, podle znečištění přisypu SA8™ Tri-Zyme™ Přípravek pro přednamáčení skvrn a posílení účinku pracích prostředků, později podle nálady, přidám SA8™ Změkčovač tkanin – Alpská květena jako aviváž. Paráda, prádlo krásně voní, je měkké, a když se mi nechce, nežehlím. Stačí hezky pověsit.

  • Povlečení, utěrky, kalhoty, ponožky a ostatní, čím naplňujeme pračku (samozřejmě roztřídíme!)
Užívám SA8™ Color Premium koncentrovaný prací prášek , u kalhot a ponožek podle znečištění přisypu SA8™ Tri-Zyme™ Přípravek pro přednamáčení skvrn a posílení účinku pracích prostředků. K povlečení přidám SA8™ Změkčovač tkanin – Alpská květena jako aviváž.


  • Dětské oblečení
U dětského pracího prostředku se vyplatí připlatit. Mohu se spolehnout na SA8™ Baby Prací prášek, že se mi Áda neosype vyrážkou. Zkoušela jsem dětskou variantu Persilu Sensitive, Arielu, Lovely, Bioxu a přípravku zvaný Mimino. Nic není tak dobré a tak jemné. Prádlo sice nemá pudrovou vůni, jako u jiných prášků, ale je mazlivé pro dětskou citlivou pokožku. Z aviváží mi rukama také prošla řada značek. Nejvíce se mi líbily značka Lenor a Eurona-by-Cerny. Lenor má skvěle zpracovanou aviváž s mandlovým olejem, která hezky voní a prádlo po ní není „mazlavé“. Eurona je nejen ekologicky šetrná, ale přípravek PH Balancer dokáže odbourat zbytky pracího prášku, takže vám nezůstávají mapy na barevném dětském prádle, zároveň tkaniny změkčuje.

  •  Pleny
Jsem příznivce látkových plen. Nejen „ublinkávacích“ ale na srozuměnou také „přebalovacích“ pro miminko. Peru nejen v prášku SA8™ Baby Prací prášek, bez předchozího namáčení, řešení mýdlových slizů, či něčeho podobného, ale také do praní přidávám lžičku čistého mandlového oleje přímo k plenám do bubnu pračky. Je to mnohem lepší než jakákoliv aviváž, která by mohla snížit savost a životnost plen. Na tento trik mě přivedla rodinná přízeň a funguje parádně. Ptáte se, co životnost pračky jako takové? Nespatřuji ji jako ohroženou, jelikož mají příbuzní svou pračku už dlouhá léta, pořád tu samou a tři děti.

  • Šátky a nosítka
Na praní skvostů pro nošení je dobré užít jen a jen tekutého pracího prostředku pro velmi jemné prádlo. Z řady mnou užívaných prostředku je to SA8™ Delicate Jemný tekutý prací prostředek, můžete však zakoupit i sáčky na jedno užití od firmy Ecover.

  • Podomácku vyrobený odstraňovač na skvrny
Někdy se stane, že dostanete věc, která je špinavá, nebo si způsobíte skvrnu sami. Pokud flek způsobím přírodní cestou, měl by jít také přírodní cestou odbourat. Snadno si zhotovíte pastu na skvrny. Potřebujete šťávu z jednoho citronu a vrchovatou lžíci jedlé sody. Uhněteme pastu. Pokud jste si zmazali oblečení od trávy nebo je tkanina příliš jemná či tmavá, vyměňte citron zhruba za 30ml glycerinu (zakoupíte například na www.essential.cz). Citronová šťáva by změnila barvu látky. Uhnětenou pastu skladujte v suchu a temnu. V případě potřeby namažte na skvrnu, nechte půl hodiny působit, namočte do teplé vody a poté dejte prát. (Zdroj: Lexikon praní, soubor autorů, brožura, r.2005)

Musím ještě jednou připomenout, že jak série SA8™, tak Eurona-by-Cerny  a Ecover jsou přípravky ekologicky šetrné. Jsou to koncentráty, takže užijete jen velmi malé množství, protože neobsahují plnidla. Výrobek, který by dráždil vaší pokožku, stejně tak útočí i na pračku. Protože nejsem milionář, nemohu si dovolit mít elektrospotřebič jako spotřební zboží! Balení tříkilového prášku SA8™ mi vydrží šest měsíců! Dětské peru často a objednávám v červenci nové balení, jelikož mi došlo to zakoupené v prosinci. Plus je skvělé, že neběhám do krámu a nevláčím se s balením domů. Doručí mi ho totiž kurýr ke vchodu, postaví za dveře, a dál si „odšoupnu“ krabici do koupelny. Pohoda, bez stresu, že bych prošvihla nějakou prodejní akci.

Kamarádky a rodina často kroutí hlavu nad tím, jak málo prášku do tak veliké pračky sypu. Mají mnohem větší měřítko a odměrky. A jak to máte vy? V čem a jak perete?

1 komentář:

  1. Já jsem aviváže přestala používat. Sice po nich prádlo hezky voní, ale jenom chvíli. Hlavně mi vadilo, jak po nich byla pračka hrozně špinavá. Místo aviváže dávám do pračky ocet a pak ho navoním speciální vůní na textil , takže mi prádlo hezky voní a pračku mám čistou.

    OdpovědětVymazat